Vaste gezichten
Bij de Zoete Bijtjes werken wij met vast gezichten op de groepen en worden de kinderen opgevangen in vaste stamgroepen. Zo zien de kinderen iedere keer dezelfde kinderen, in dezelfde ruimte, met dezelfde pedagogisch medewerkers. Voor baby’s geldt dat zij maximaal twee vaste gezichten hebben en voor dreumesen en peuters maximaal drie vaste gezichten. Lees Meer
Voor schoolgaande kinderen geldt het vaste gezichten criterium niet, maar om hen toch deze vastigheid te kunnen bieden, werken wij wel met vaste medewerkers op de BSO. Daarnaast gaat onze voorkeur ernaar uit om kinderen bij voorkeur twee dagen op te vangen bij de Zoete Bijtjes, zodat zij echt kunnen wennen en meekomen met de kinderen, pedagogisch medewerkers en gebruiken op de vaste groep.
Mentorschap
Naast dat wij met vaste gezichten werken, werken wij ook met mentorschap. Zo zijn alle kinderen van kinderdagverblijf de Zoete Bijtjes voorzien van een mentor (één van de vaste medewerkers op de groep). Deze mentor is verantwoordelijk voor het monitoren, observeren en stimuleren van de ontwikkeling van het kind. Lees Meer
Daarnaast zijn zij het aanspreekpunt voor zowel ouder als kind. Op deze manier worden de pedagogisch medewerkers, kinderen én ouders in staat gesteld om een vertrouwensband met elkaar op te bouwen, van waaruit op één lijn gewerkt kan worden betreft de verzorging, opvoeding en ontwikkelingsstimulering van de kinderen. De mentor voert dan ook oudergesprekken met de ouders, waar gesproken wordt over de ontwikkeling van het kind en de bevindingen vanuit de observaties, waar de ouders op hun beurt weer op kunnen reageren.
Zoals eerder benoemd vinden wij communicatie en het op één lijn werken met de ouders wat betreft opvoeding, van groots belang. Naast het voeren van oudergesprekken, waarin ouders de ruimte krijgen om hun gedachtes, wensen en ideeën te uiten, besteden wij uitgebreid aandacht aan de overdracht naar ouders aan het einde van de dag.
Tevens schrijven de pedagogisch medewerkers aan het einde van de week een kort verslagje over kinderen onder de 1 jaar, waar bijvoorbeeld spel of een stapje in de ontwikkeling van het kind kort omschreven wordt. Al zijn het maar vier regels, het gaat erom dat ouders ervaren dat hun kind echt gezien wordt. Mochten er bijzonderheden gesignaleerd worden in de ontwikkeling of het gedrag van het kind dan is de mentor verantwoordelijk voor het in gang zetten van het stappenplan ‘omgang met bijzonderheden in de ontwikkeling’ zoals omschreven staat in hoofdstuk 2.5.3. in het beleidsplan.
Ouders en kind maken nog voordat zij starten bij kinderdagverblijf de Zoete Bijtjes, kennis met de aangewezen mentor tijdens een intakegesprek. Wanneer het kind een overstap maakt naar een volgende groep (bijvoorbeeld van de baby-dreumesgroep naar de peutergroep) zullen ouders mondeling geïnformeerd worden over de nieuwe mentor, ook krijgen ouders tijdens de intake, die plaatsvindt voor het kind de overstap maakt naar de volgende groep, de mogelijkheid om kennis te maken met de nieuwe mentor.